I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, September 24, 2010

Minggu Getir Buatku

Assalamualaikum...




Alhamdulillah, itulah ucapan yang mampu kulafazkan tatkala hati ini dalam keresahan memikirkan posisi sebagai mahasiswa di tahun akhir. Tidak kusangka begitu pantas masa berlalu sehinggakan sekarang ku telah berada di semester 7 di mana inilah saat getir yang harus ditempuhi oleh setiap mereka yang bergelar pelajar semester 7. Diri ini merasakan baru semalam berdaftar di UPSI, namun itu hannya perasaan semata-mata kerna pada hakikatnya aku sekarang sudah berada di sem akhir di UPSI.

Namun, syukur kepada Allah SWT kerana masih lagi memberi ruang dan peluang kepada saya untuk terus istiqamah dengan Islam serta bersemangat dalam menuntut ilmu. Walaupun dibebani dengan beberapa tanggungjawab yang harus dipikul, namun dengan izin Allah SWT aku cuba jugak untuk terus menelan segala cabaran yang mendatang. Pada mereka yang pernah melalui sem ini pasti tahu apa yang perlu dibuat. Aku juga sedang mengalaminya sekarang. 'TESIS' itulah tugasan yang perlu disiapkan dalam tempoh satu semester.

Namun, lain pula yang berlaku kepada diri ini tatkala tugasan yang sepatutnya kena hantar pada minggu 13 atau 14 terpaksa hantar pada minggu 12 kerna pensyarah yang menilai hasil tesisku akan berangkat ke tanah suci Makkah pada pertengahan bulan oktober ini. Jadi, terpaksalah pulun tenaga nk siapkan tugasan tu. Erm, entahlah sempat siap ke tak ni. Pepun, aku masih ingt tika di bangku sekolah dahulu, guru selalu berpesan bahawa "usaha itu tangga kejayaan".Akanku berusaha sedaya mungkin untuk siapkan tugasan ini di samping tawakkal kepada yang Maha Esa.

Di kesempatan ini, ku ingin ucapkan selamat hari raya buat teman-teman walaupun kini sudah 14 syawal. Aku menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf jika ada salah dan silap. Halalkan makan dan minum selama ini. Moga kita semua akan terus istiqamah dalam menuntut ilmu di dunia ini. Jangan kita berasa jemu, kerana yakinlah Allah akan mengangkat darjat orang yang berilmu kepada beberapa darjat.

Wednesday, August 4, 2010

Makluman Perubahan Tarikh Majlis Konvokesyen Kali Ke-12 Sidang Kedua

Majlis Istiadat Konvokesyen kali Ke-12 sidang kedua akan diadakan pada 13 hingga 17 Oktober 2010. Tarikh ini telah berubah daripada yang dimaklumkan sebelum ini iaitu pada 12-16 oktober 2010. Walau bagaimanapun, diharap semua graduan yang akan bergraduat peka dengan sebarang maklumat berkaitan istiadat konvokesyen ini.

Sesi pengurniaan Ijazah adalah seperti mana di bawah :


  • 13/10/2010 (Rabu)
    • Sesi 1: Pagi
      • Ijazah Lanjutan
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Ekonomi) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Sains (Matematik) dengan Pendidikan
    • Sesi 2 : Petang
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Kesusasteraan Melayu) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Bahasa Melayu) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Kemahiran Hidup) dengan Kepujian
  • 14/10/2010 (Khamis)
    • Sesi 3 Pagi
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Bimbingan dan Kaunseling) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Khas) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Awal Kanak-Kanak) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pengurusan Pendidikan) dengan Kepujian
    • Sesi 4 Petang
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sejarah) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Geografi) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Moral) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sekolah Rendah) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Teknologi Maklumat) dengan Kepujian
  • 15/10/2010 (Jumaat)
    • Sesi 5 Pagi
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Seni) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Seni Komunikasi Visual) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Multimedia) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Teknologi Reka Bentuk Berkomputer) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains Sukan) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Psikologi Sukan) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains Kejurulatihan) dengan Kepujian
    • Sesi 6 Petang
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Matematik) dengan Kepujian
  • 16/10/2010 (Sabtu)
    • Sesi 7 Pagi
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains) dengan Kepujian
    • Sesi 8 Petang
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Muzik) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Perakaunan) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pengurusan Perniagaan) dengan Kepujian
      • Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Keusahawanan dan Perdagangan) dengan Kepujian
  • 17/10/2010 (Ahad)
    • Sesi 9 Pagi
      • Diploma Pendidikan (Sejarah)
      • Diploma Pendidikan (Geografi)
      • Diploma Pendidikan (Pendidikan Islam)
      • Diploma Pendidikan (Pendidikan Moral)
      • Diploma Pendidikan (Pengajian Am)
      • Diploma Pendidikan (Sivik dan Kewarganegaraan)
      • Diploma Pendidikan (Geografi)
    • Sesi 10 Petang
      • Diploma Pendidikan (TESL)
      • Diploma Pendidikan (Bahasa Cina)
      • Diploma Pendidikan (Kesusasteraan Cina)
      • Diploma Pendidikan (Bahasa Arab)
      • Diploma Pendidikan (Muzik)
      • Diploma Pendidikan (Perdagangan/Perniagaan)
      • Diploma Pendidikan (Perakaunan)
      • Diploma Pendidikan (Kaunseling)

Dikeluarkan oleh Bahagian Akademik UPSI. Sebarang perubahan akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.

Sekolah Hamil - Wajarankah Ditubuhkan?

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.



Saya teruja dengan cadangan kerajaan negeri Melaka untuk menubuhkan sekolah hamil untuk pelajar mengandung, sama ada mengandung hasil perkahwinan yang sah atau luar nikah beberapa hari lepas.

Kata Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, cadangan penubuhan sekolah itu akan dikemukakan kepada Kementerian Pelajaran untuk pertimbangan.

Tujuan penubuhan sekolah tersebut adalah untuk menempatkan remaja yang mengandung untuk meneruskan persekolahan mereka daripada berhenti dan seterusnya tercicir dalam pelajaran.

Selain itu, apa yang lebih penting kata Menteri itu berhubung cadangan penubuhan sekolah itu adalah untuk menyelesaikan masalah remaja berzina dan membuang bayi.

Cadangan yang baik!!!

Saya bukanlah seorang pengkritik. Tak pandai pun untuk mengkritik cadangan orang lain. Tetapi atas dasar persaudaraan dan keprihatinan sebagai hamba Allah yang menumpang di muka bumi ini, maka terdetik di hati untuk melontarkan sepatah kata sebagai bicara sebagai ingatan diriku sendiri, dirimu dan kita semua. Mudah-mudahan kita semua mendapat manfaat dan sama-sama berfikir adakah perlu sekolah hamil tersebut ditubuhkan ataupun sebaliknya.

Niat dan cadangan Ketua Menteri Melaka itu sangat baik. Tetapi tiada cara lainkah yang lebih berkesan untuk mengatasi masalah remaja mengandung tercicir dalam pelajaran selain menubuhkan sekolah sepertimana yang dirancang.

Apa yang merisaukan adalah dengan penubuhan sekolah hamil tersebut, bukan semakin berkurangan remaja mengandung tetapi semakin bertambah-tambah pula. Jika diteliti, cadangan ini sekadar untuk dilaksanakan di negeri Melaka sahaja. Namun, pada hari ini keluar pula kenyataan Ketua Puteri UMNO supaya sekolah hamil ini dilaksanakan di peringkat kebangsaan pula.

Kenyataan Ketua Puteri UMNO :

Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata konsep sekolah khas untuk pelajar hamil yang dicadangkan oleh kerajaan Melaka harus dipertimbangkan untuk dilaksanakan di peringkat kebangsaan.

Beliau berkata, remaja seperti ini seharusnya diberi peluang kedua supaya negara tidak kehilangan generasi yang berpotensi untuk menjadi berguna dan menyumbang kepada pembangunan negara.

"Kita harus terbuka kepada hal ini, ada berlaku gejala sosial seperti ini dan salah satu usaha kita dalam memberi ruang kepada mereka, ialah mewujudkan institusi yang tersendiri supaya mereka boleh meneruskan pembelajaran.

"Mereka ini masih boleh kita didik dan berikan pendedahan supaya mereka menjadi satu golongan yang boleh menyumbang kembali kepada negara. Kita seharusnya ambil cadangan Melaka ini dan diadaptasi di peringkat nasional supaya setiap negeri ada sekolah (sedemikian),”

Jika beginilah keadaannya, para pelajar akan berfikir, “em kalau berzina pun best jugak..Mengandung…Takpe doh…Sekarang dah ada sekolah hamil, kita dah ada tempat untuk belajar, dah tak rasa malu sangat sebab kat sana semua pelajar perutnya buncit berisi….Dulu kalau buat kerja tu kena berenti sekolah sebab malu atau kena buang oleh pihak sekolah….”

Lihatlah berapa banyak rumah-rumah perlindungan diwujudkan di negara ini bagi menempatkan remaja -remaja terlanjur dan seterusnya mengandung atau mak remaja mengandung, tetapi setiap hari ada saja bayi dibuang.

Setahu saya, di rumah-rumah perlindungan ini juga remaja-remaja tersebut diberi didikan agama, motivasi dan sebagainya supaya mereka berubah dan kembali ke jalan yang benar.

Nampaknya semakin banyak rumah-rumah perlindungan diwujudkan, tetapi semakin bertambah-tambah pula kes-kes remaja mengandung luar nikah dan pembuangan bayi. Apatah lagi menubuhkan sekolah khas untuk mereka!!!

Saya berpandangan bahawa buatlah apa-apa program sekalipun..Manusia hari ini sudah jauh dengan Allah, jauh dengan suruhan Allah. Malah syaitan pula menjadi sahabat karib mereka. Manusia mudah terpedaya dengan tipu helah syaitan. Lemah iman dan nafsu semakin membara.

Contohnya setiap hari dalam TV, radio dan media cetak lain melaungkan slogan “Kami Prihatin!!! Kami Prihatin!!! Kami Prihatin!!!

Nah!!!! Setiap hari ada jer bayi yang baru lahir dibuang di dalam tong sampah, di masjid, tandas dan sebagainya. Saya bukan nak pertikaikan keberkesanan program ini, tetapi itulah hakikat yang berlaku dalam masyarakat kita hari ini.

Saya fikir, tiada cara lain yang sesuai untuk menyelesaikan masalah remaja mengandung luar nikah (zina) dan pembuangan bayi yang parah pada hari ini kecuali kembali kepada ajaran Allah yang sebenarnya. Maksud saya kembali kepada hukum Allah sepertimana termaktub di dalam kitab suci al-Quran dan hadith Rasulullah SAW. Pemimpin juga perlu menunjukkan contoh tauladan yang baik terlebih dahulu sebelum diserapkan kepada rakyat. Jangan kita gah dengan berkempen sana sini tapi diri sendiri tidak terurus. Pastikan Hukum-Hukum Islam dijelmakan dalam pemerintahan Negara Yang Dicintai ini.

Di bawah ini diterangkan secara ringkas tentang hukum hudud berkaitan dengan zina yang dipetik dari laman mufakirin.forumotion.net :

Mengikut peruntukan hukuman syarak yang disebutkan di dalam al-Quran dan al-Hadith yang dikuatkuasakan dalam undang-undang Qanun Jinayah Syar’iyyah bahawa orang yang melakukan perzinaan itu apabila sabit kesalahan di dalam mahkamah wajib dikenakan hukuman hudud, iaitu disebat sebanyak 100 kali sebat. Sebagaimana Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala yang bermaksud :

“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari kedua-duanya 100 kali sebat, dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum Agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari Akhirat, dan hendaklah disaksikan hukuman siksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman”. (Surah An- Nur ayat 2)


ZINA TERBAHAGI KEPADA DUA :
1. Zina Muhsan : Iaitu lelaki atau perempuan yang telah pernah melakukan persetubuhan yang halal (sudah pernah berkahwin)

2. Zina Bukan Muhsan : Iaitu lelaki atau perempuan yang belum pernah melakukan persetubuhan yang halal (belum pernah berkahwin).

Perzinaan yang boleh dituduh dan didakwa dibawah kesalahan Zina Muhsan ialah lelaki atau perempuan yang telah baligh, berakal, merdeka dan telah pernah berkahwin, iaitu telah merasai kenikmatan persetubuhan secara halal.

Penzinaan yang tidak cukup syarat-syarat yang disebutkan bagi perkara diatas tidak boleh dituduh dan didakwa dibawah kesalahan zina muhsan, tetapi mereka itu boleh dituduh dan didakwa dibawah kesalahan zina bukan muhsan mengikut syarat-syarat yang dikehendaki oleh hukum syarak.

HUKUMAN YANG DIKENAKAN KEATAS ORANG YANG ZINA MUHSAN DAN BUKAN MUHSAN
Seseorang yang melakukan zina Muhsan, sama ada lelaki atau perempuan wajib dikenakan keatas mereka hukuman had (rejam) iaitu dibaling dengan batu yang sederhana besarnya hingga mati. Sebagaimana yang dinyatakan di dalam kitab I’anah Al- Thalibin juzuk 2 muka surat 146 yang bermaksud :

“Lelaki atau perempuan yang melakukan zina muhsan wajib dikenakan keatas mereka had (rejam), iaitu dibaling dengan batu yang sederhana besarnya sehingga mati”.
Seseorang yang melakukan zina bukan muhsan sama ada lelaki atau perempuan wajib dikenakan ke atas mereka hukuman sebat 100 kali sebat dan buang negeri selama setahun sebagaimana terdapat di dalam kitab Kifayatul Ahyar juzuk 2 muka surat 178 yang bermaksud :

“Lelaki atau perempuan yang melakukan zina bukan muhsin wajib dikenakan keatas mereka sebat 100 kali sebat dan buang negeri selama setahun”.


PEREMPUAN YANG DI ROGOL DAN DI PERKOSA

Perempuan-perempuan yang dirogol atau diperkosa oleh lelaki yang melakukan perzinaan dan telah disabit dengan bukti –bukti yang diperlukan oleh syarak dan tidak menimbulkan sebarang keraguan di pihak hakim bahawa perempuan itu dirogol dan diperkosa, maka dalam kes ini perempuan itu tidak boleh dijatuhkan dan dikenakan hukuman hudud,dan ia tidak berdosa dengan sebab perzinaan itu.
Lelaki yang merogol atau memperkosa perempuan melakukan perzinaan dan telah sabit kesalahannya dengan bukti – bukti dan keterangan yang dikehendaki oleh syarak tanpa sebarang keraguan di pihak hakim, maka hakim hendaklah menjatuhkan hukuman hudud keatas lelaki yang merogol perempuan itu, iaitu wajib dijatuhkan dan dikenakan ke atas lelaki itu hukuman rejam dan sebat.

Perempuan-perempuan yang telah disabitkan oleh hakim bahawa ia adalah dirogol dan diperkosa oleh lelaki melakukan perzinaan, maka hakim hendaklah membebaskan perempuan itu dari hukuman hudud (tidak boleh direjam dan disebat) dan Allah mengampunkan dosa perempuan itu di atas perzinaan secara paksa itu.

Akhir kata, saya ingin memohon ampun dan maaf seandainya bicara ini tidak menyenangkan hati banyak pihak. Mungkin apa yang tertulis di atas adalah bersifat negatif. Tetapi fikir-fikirkanlah apa yang terbaik dan mujarak untuk merawat barah yang semakin parah dan bernanah berhubung dengan remaja mengandung luar nikah dan pembuangan bayi dalam masyarakat kita hari ini. Adakah dengan penubuhan sekolah khas remaja mengandung dapat Justify Fullmenyelesaikan masalah ini? Tepuk dada tanya hati dan iman anda. Pasti ada jawapannya.

Tuesday, August 3, 2010

Berhemah Dalam Membuat Teguran

‘Hai orang-orang yang beriman taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasul dan kepada pemangku kekuasaan di antaramu. Maka jika kamu berselisih dalam sesuatu (perkara), kembalilah ia kepada (kitab) Allah dan (sunah) Rasul, jika kamu benar-benar beriman terhadap Allah dan hari kemudian. Itulah yang lebih baik dan lebih bagus kesudahannya.”

Firman Allah dalam surah An-Nisa ayat 59 tersebut dengan jelas memperingatkan umat Islam supaya tidak membiarkan sesuatu pertelingkahan atau perbezaan pendapat itu mencetuskan perpecahan di antara mereka.

Sememangnya dalam kehidupan ini, perbezaan pendapat dan mempunyai pandangan yang berlainan adalah sesuatu perkara yang lumrah justeru apabila ia berlaku jangan sesekali ada di antara kita dengan mudah membuat kesimpulan yang menjurus kepada prasangka kononnya ia bertujuan memburukkan sesiapa.


Allah telah mengingatkan kita dalam surah Yunus ayat 36 dengan menegaskan, ‘‘Prasangka itu tidak mendatangkan kebenaran apa pun.” Oleh itu jika tercetus sesuatu isu antara kita dan terwujudnya perbezaan pendapat atau terbentuk sesuatu teguran ia seharusnya ditangani dengan sebijak-bijaknya.

Janganlah kita terlalu gopoh ke hadapan dengan membuat andaian yang bukan-bukan atau berhujah dengan penuh emosi sehingga terwujud cabar-mencabar.

Sebaliknya teguran atau sesuatu pandangan itu perlu diteliti dan dihalusi sertai dikaji kebenarannya. Ini kerana perbuatan menegur orang yang melakukan kesalahan merupakan tindakan yang amat diperintah oleh Allah.

Firman Allah dalam surah An-Nahl ayat 125 bermaksud;

“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik
dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik.”

Namun begitu sejak kebelakangan ini kita melihat semakin banyak pihak yang tidak boleh ditegur biarpun apa yang dinyatakan oleh seseorang itu mempunyai kebenarannya.

Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah mengingatkan bahawa sesuatu kebenaran itu perlu dinyatakan biarpun pahit dan baginda juga menegaskan,

‘‘Siapa sahaja di antara kalian yang melihat kemungkaran, maka tegurlah dengan tangannya (kekuasaannya). Jika tidak mampu, maka tegurlah dengan lisannya. Jika tidak mampu juga, maka tegurlah dengan hati. Namun, ini adalah keimanan paling lemah.”

Islam telah menggariskan dalam membuat teguran, kita haruslah berhati-hati apatah lagi jika kita cuba bertindak sebagai ‘orang perantaraan’ bagi menjelaskan sesuatu perkara.

Panduan

Tiga faktor yang digariskan oleh Islam boleh menjayakan sesuatu teguran itu ialah, pertama, tidak merendahkan ego orang yang ditegur, kedua mencari waktu yang tepat dan ketiga memahami kedudukan orang yang ditegur.

Hakikatnya, Islam memberi panduan yang jelas dalam kita memberi teguran dan bagaimana sikap kita apabila ditegur. Kita tidak harus melatah apatah lagi terlalu emosional sehingga menyebabkan kita melafazkan kata-kata yang tidak sepatutnya.

Semua itu tidak akan menyelesaikan masalah sebaliknya hanya akan mengeruhkan lagi keadaan, tidak kira sama ada kita pemimpin atau tidak tetapi apa yang kita perkatakan pasti akan dinilai oleh manusia dan diperhitungkan oleh Allah.

Kegagalan untuk mengawal perasaan kita berhujah akan menyebabkan berlaku tuduh-menuduh yang kesudahannya akan mencetus permusuhan antara kita.

Tindakan ini sudah tentulah bertentangan dengan firman Allah dalam surah Ali-Imran ayat 103 yang mengingatkan,

‘‘Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali (agama) Allah dan janganlah kamu bercerai-berai dan ingatkan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu bermusuh-musuhan, maka Allah menjinakkan hati kamu lalu jadikan kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang yang bersaudara, pada hal dahulunya kamu telah berada di jurang neraka, maka Dia menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan kepadamu ayat-ayat agar kamu mendapat petunjuk.”

Hakikatnya, Islam tidak hanya mengajar etika menegur umat seagama tetapi Islam juga mengajar kita bagaimana cara menegur yang betul kepada umat daripada agama lain, tidak kita seburuk apa pun kesalahannya.

Ia terkandung dalam al-Quran melalui perintah Allah kepada Nabi Musa dan Nabi Harun untuk berkata lembut kepada Firaun seperti mana firman-Nya dalam surah Thaha ayat 44 yang bermaksud;

‘‘Berbicaralah kalian berdua kepadanya (Firaun) dengan kata-kata yang lemah lembut,
mudah-mudahan ia ingat atau takut.”

Jika dengan Firaun pun Allah perintahkan para nabi bercakap dengan lemah lembut, apatah lagi kita sesama Islam. Ertinya Allah tidak suka jika kita bercakap atau berhujah mengikut perasaan semata-mata.

Rasulullah s.a.w bersabda,

‘‘Percakapan orang yang berakal muncul dari balik hati nuraninya. Maka ketika hendak berbicara, terlebih dahulu ia kembali pada nuraninya. Apabila ada manfaat baginya, dia harus bercakap dan apabila ia boleh mendatangkan keburukan,
maka dia hendaklah tidak melafazkannya. Sesungguhnya hati orang yang bodoh berada di mulut,
ia berbicara sesuai apa sahaja yang dia mahukan’'.

Seperkara lagi dalam kita berhujah atau mempertahankan sesuatu elakkan daripada memalsukan fakta apatah lagi membuat pujian yang bukan-bukan kepada seseorang ini.

Ia disebabkan pujian yang melampau itu adalah bencana lidah (min afat al lisan) yang sangat berbahaya.

Dalam buku Ihya 'Ulum al-Din, Imam Ghazali menyatakan enam bahaya (keburukan) yang mungkin timbul daripada budaya memuji tersebut iaitu empat keburukan kembali kepada orang yang memberikan pujian dan dua keburukan lainnya kembali kepada orang yang dipuji.

Bagi pihak yang memuji, keburukan yang akan diperoleh ialah melakukan pujian secara berlebihan sehingga menjerumus ke dalam dusta, dia memuji dengan berpura-pura menunjukkan rasa cinta dan simpati yang tinggi sedangkan dalam hatinya adalah sebaliknya, ia menyatakan sesuatu yang tidak disokong oleh fakta sebaliknya pembohongan semata-mata dan dia telah menggembirakan orang yang dipuji padahal orang itu melakukan
kesalahan.



Bangga

Dua keburukan yang menanti orang yang dipuji pula ialah dia akan merasa sombong (kibr) dan bangga diri (ujub) - kedua-dua adalah penyakit yang boleh ‘mematikan’ hati seseorang dan keburukan kedua, orang yang dipuji akan merasa hebat, tidak perlu bersusah payah dan bekerja kuat.

Kesimpulannya, dalam apa juga yang kita lakukan berkaitan dengan lidah yang melahirkan kata-kata kita harus berhati-hati, tidak kiralah sama ada ia teguran, pujian, kenyataan atau berhujah.

Ini kerana setiap apa yang diperkatakan akan diperhitungkan di akhirat kelak apatah lagi jika ia berkaitan dengan soal kebenaran dan kebatilan.

Justeru jadikanlah firman Allah dalam surah Ali-Imran ayat 104 dan 105 sebagai pegangan, maksudnya;

“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang mengajak kepada kebajikan dan menyuruh kepada makruf dan mencegah dari kemungkaran dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.

“Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang bercerai-berai dan berselisih sesudah datang keterangan yang jelas kepada mereka dan mereka itulah orang-orang yang akan mendapat azab yang berat.”

Sumber : My Ahda

Tuesday, July 27, 2010

Mahasiswa juga wajar dibenar berpolitik: Saifuddin

2010/07/28

KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah, berkata sudah tiba masanya untuk kerajaan mempertimbangkan pembabitan mahasiswa dalam politik.

Saifuddin berkata, beliau akan mencadangkan perkara itu dalam mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO akan datang.

"Jika sekarang guru siswazah DG41 hingga DG48 dibenarkan berpolitik, mengapa tidak kita memberi peluang yang sama untuk mahasiswa berbuat demikian," katanya di sini, sebentar tadi.

Sumber : Berita Harian

Guru boleh aktif politik


Oleh Haspaizi Mohd Zain

2010/07/28

CUEPACS mahu semua pegawai dapat peluang sama

KUALA LUMPUR: Selepas 17 tahun dilarang aktif dalam politik, pegawai perkhidmatan pendidikan siswazah Gred DG41 hingga DG48 dibenarkan semula bertanding, dilantik atau memegang sebarang jawatan dalam parti politik, berkuat kuasa 1 Ogos ini.

Keputusan itu yang diumumkan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan, semalam, membabitkan 140,000 guru. Bagaimanapun, CUEPACS berharap kebenaran itu turut diperluaskan kepada semua 350,000 pegawai Gred DG41 hingga DG48 dan tidak terhad untuk guru saja.

Presidennya, Omar Osman, berkata semua pegawai awam harus diberi peluang sama selari dengan hasrat kerajaan yang mahu kakitangannya turun padang dan mendekati rakyat.

Mereka juga tidak kurang hebatnya, termasuk mempunyai kelulusan tinggi dalam bidang sains politik, katanya mengulas keputusan kerajaan meminda Peraturan 21 Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 bagi membolehkan pegawai perkhidmatan pendidikan siswazah Gred DG41 hingga DG48 aktif semula dalam politik.

Pindaan itu sudah diperkenankan Yang di-Pertuan Agong dan tindakan sedang diambil untuk mewartakannya.
Ketika ini, hanya pegawai dalam Kumpulan Sokongan boleh bertanding atau memegang jawatan atau dilantik ke dalam apa-apa jawatan dalam suatu parti politik dengan syarat terlebih dulu mendapat kelulusan bertulis Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam atau Ketua Setiausaha kementerian berkenaan.

Mohd Sidek dalam kenyataannya menjelaskan sudah tiba masa guru dibenarkan aktif semula dalam politik kerana golongan itu suatu masa dulu memainkan peranan penting dalam memimpin masyarakat, terutama dalam senario politik negara.

Sambil menyifatkan keputusan itu sebagai satu langkah pembaharuan dalam perkhidmatan awam, beliau bagaimanapun menegaskan kebenaran berkenaan diberi dengan syarat ketat agar tugas dan fokus utama guru mendidik anak-anak tidak terjejas dengan pembabitan dalam politik.

Beliau berkata, mereka hanya dibenarkan bergiat aktif dalam politik selepas mendapat kebenaran bertulis daripada Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran.

Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran tidak boleh mewakilkan kuasanya untuk memberi kelulusan bertulis itu kepada mana-mana orang lain dan keputusan beliau adalah muktamad, katanya.

Mohd Sidek juga mengingatkan mereka supaya mematuhi syarat berkaitan dengan batasan tugas sebagai pegawai perkhidmatan pendidikan dengan aktiviti dalam politik.

Syarat mengenai perkara ini sedang disediakan bersama Jabatan Perkhidmatan Awam dan Kementerian Pelajaran, katanya.

Sumber : Berita Harian

Tuesday, July 20, 2010

SPP dedah punca pelajar UPSI gagal temuduga

Tanjong Malim , 20 Julai - Surunhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Malaysia (SPP) mendedahkan punca-punca kegagalan pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris dalam temuduga 'posting' pada sesi yang lepas.

Menurut maklumat dari e-mail yang diterima Upsikini, punca tersebut diedarkan SPP kepada para Dekan Fakulti dalam Majlis Ramah Mesra SPP dengan Universiti Pendidikan Sultan Idris baru-baru ini.

Pendedahan terbabit diedarkan kepada UPSI bagi meneliti kelemahan-kelemahan yang dinyatakan dan mengambil tindakan menambah baik proses pengajaran dan pembelajaran dalam program masing-masing.

Dalam hal berkaitan, baru-baru ini, lebih 600 dari pelajar UPSI gagal dalam temuduga disebabkan oleh faktor-faktor seperti yang dilampirkan di bawah.






Sumber : upsikini

Sunday, July 18, 2010

Kenyataan TPM - Satu Persoalan

Kenyataan yang dikeluarkan oleh TPM pada hari ini menimbulkan satu lagi persoalan kepada kita yang mengambil bidang pendidikan. Hal ini kerana, masih terdapat lagi graduat bidang pendidikan yang tidak ditempatkan di mana-mana sekolah di seluruh negara.Bahkan Graduat lepasan UPSI masih ada lagi yang tidak dapat penempatan di sekolah. Di mana silapnya tidak dapat dikenalpasti. Andai guru sudah melebihi seperti mana yang terpampang di dada-dada akhbar sebelum ini adalah perkara yang mustahil bila mana kenyataan TPM ini dikeluarkan.


Jika kita diperhatikan kata-kata TPM, masalah ini tidak sepatutnya wujud bahkan tidak timbul isu yang mengatakan bahawa mahasiswa lepasan bidang pendidikan tidak dijamin menjadi guru. Malah,di UPSI sendiri yang sepatutnya mengeluarkan produk seorang pendidik telah bertukar fungsinya apabila ambilan yang ada sekarang dikatakan tidak fokus kepada guru di sekolah semata-mata. Di mana sebenarnya kesahihan perkara ini jika ditimbangtarakan dengan keadaan serta situasi pada masa kini. Perhatikan kenyataan TPM ini.



Mengatasi kekurangan guru


MUHYIDDIN Yassin diirngi Jumat Idris (kiri) masuk ke dewan persidangan semasa merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Sepanggar, Kota Kinabalu, semalam.


KOTA KINABALU 18 Julai - Kerajaan akan mengambil pendekatan proaktif dengan menghantar guru-guru berasal dari Sabah dan Sarawak mengajar di negeri masing-masing dalam usaha mengatasi masalah kekurangan guru di kedua-dua negeri tersebut.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, langkah tersebut akan dilakukan secara berperingkat memandangkan terdapat kekurangan guru pada masa ini.

"Ini akan mengambil masa kerana kita tidak boleh tukar guru dari Semenanjung (yang bertugas di Sabah dan Sarawak) balik ke Semenanjung dan Sabah balik ke Sabah kerana kadang-kadang bilangan (guru) pun tak mencukupi," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Sepanggar di sini hari ini.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, pada dasarnya kerajaan bersetuju guru berasal dari Sabah dan Sarawak ditempatkan di kedua-dua negeri itu kerana mereka lebih mudah memahami dan serasi dengan persekitaran fizikal serta budaya setempat.

Sementara itu, mengulas mengenai kelewatan menyiapkan sebahagian besar makmal komputer di sekolah-sekolah negeri ini, beliau berkata, kementerian akan berusaha menyelesaikan masalah itu dengan segera.

Katanya, beliau memberi perhatian serius atas kelewatan itu yang menyaksikan hanya tiga daripada 250 makmal komputer yang dibina dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) di negeri ini berjaya disiapkan setakat ini.

"Saya tidak gembira dengan situasi itu dan kita memandang serius perkara ini. Kita sedang mengatasi masalah ini," ujarnya.


Tarikh : 19/7/2010
Sumber : Utusan Malaysia

Peringatan : Tambah Gugur Kursus Akan Berakhir

Untuk pengetahuan semua sahabat yang masih lagi sibuk menguruskan ADD/DROP, minggu tambah gugur kursus akan tamat tidak lama lagi. Diharap semua dapat menyelesaikan segala urusan tambah dan gugur ini seperti mana tarikh yang telah ditetapkan oleh bahagian akademik. Ini bagi memastikan kita terlepas daripada bayaran denda. Jika terdapat masalah yang susah untuk diselesaikan, pergilah rujuk ke bahagian akademik dan fakulti masing-masing supaya ia dapat diselesaikan dalam kadar segera. Semoga segala urusan akan dipermudahkan oleh Allah SWT.

Jadual Tambah Gugur Kursus

KATEGORI
PELAJAR

MINGGU TAMBAH KURSUS

MINGGU
GUGUR
KURSUS

Pelajar Lama

12 Julai 2010
hingga
23 Julai 2010

Denda Bermula :
26 Julai 2010

12 Julai 2010
hingga
6 Ogos 2010

Denda Bermula :
9 Ogos 2010

Pelajar Baharu
Mulai Ambilan Julai 2008

12 Julai 2010
hingga
23 Julai 2010

Denda Bermula :
26 Julai 2010

12 Julai 2010
hingga
30 Ogos 2010

Denda Bermula :
1 September 2010




Sama-sama kita hayati maksud firman Allah SWT ini :

1. Demi masa 2. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, 3. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.

(Al Ashr :1-3)

Wednesday, July 14, 2010

Foyer KAB - Pelajar Terpaksa Beratur Panjang Untuk Menaiki Bas





Sebermulanya kuliah pada semester 1 sesi 2010/2011, wujud satu masalah yang sering kali berlaku apabila hendak ke kuliah di waktu pagi. Pada kali ini, masalah ini semakin membimbangkan apabila berlaku perubahan kuliah daripada taman U ke Proton City (PC). Perubahan ini telah menyebabkan bas yang sedia ada terpaksa dipecahkan kepada dua iaitu ke kampus dan juga ke PC di mana sebelum ini bas hanya bergerak ke kampus. Keadaan ini juga berlaku di kolej KHAR dan KUO.

Sepanjang melihat pesta menunggu bas untuk ke kuliah sejak hari pertama kuliah hingga ke hari ini, keadaan pelajar yang beratur di foyer KAB untuk menaiki bas sama sahaja bahkan semakin hari semakin teruk. Keadaan ini amat membimbangkan apabila para pelajar terpaksa beratur panjang sehingga ke pondok jaga. Mengikut perkiraan saya, situasi ini tidak lagi berlaku sepanjang saya berada di kolej Za'ba. Inilah kali pertama saya melihat keadaan yang amat getir sehinggakan bagai nak pecah kepala ini memikirkannya selaku wakil mahasiswa/wi di UPSI. Baru bagai nak pecah,tak pecah pun lagi.hahaha. Pepun keadaan ini perlu ditangani segera supaya para pelajar dapat ke kuliah dengan selesa tanpa perlu menunggu terlalu lama hingga ada yang terlewat ke kuliah.



Apabila membuat pemerhatian sepanjang tiga hari ini, permasalahan ini wujud adalah berpunca daripada kekurangan bas terutamanya bas untuk ke kampus. Pabila bas kurang ditambah pula dengan jarak perjalanan bas yang agak jauh menyebabkan para pelajar lewat ke kelas gara-gara menunggu bas yang lama untuk membuat pusingan. Walau apapun, saya amat respek dan kagum kepada semua mahasiswa UPSI terutamanya pelajar baru yang begitu bersemangat untuk ke kuliah hinggakan ada yang turun seawal jam 6.45 pagi. Teruskan momentum seperti ini sehinggalah anda bergelar seorang guru kelak.



Untuk pemasalahan ini,kami barisan Majlis Perwakilan Pelajar bersama pemimpin-pemimpin di peringkat kolej akan cuba sedaya mungkin untuk menyelesaikannya demi keselesaan kita bersama. Mahasiswa Pendidik Cakna Kebajikan.

Monday, July 12, 2010

Takwim Akademik Sesi 2010/2011


SEMESTER 1


AKTIVITI

TEMPOH

TARIKH

Pendaftaran Pelajar Baru/ suaikenal

Kuliah

Cuti Pertengahan Semester

Kuliah

Minggu Ulang Kaji

Cuti Khas

Peperiksaan

Cuti Semester

1 Minggu


8 minggu

2 minggu

6 minggu

1 minggu

2 minggu

3 minggu

3 minggu

04.07.10 – 11.07.10


12.07. 10 – 03.09.10

04.09.10 – 19.09.10

20.09.10 – 29.10.10

30.10.10 – 07.11.10

08.11.10 – 21.11.10

22.11.10 - 10.12.10

11.12.10 – 02.01.11

















SEMESTER 2


AKTIVITI

TEMPOH

TARIKH

Kuliah

Cuti Pertengahan Semester

Kuliah

Minggu Ulang Kaji

Peperiksaan

Cuti Semester

4 minggu

1 minggu

10 minggu

1 minggu

3 minggu

10 minggu

03.01.11 – 28.01.11

29.01.11 – 06.02.11

07.02.11 – 15.04.11

16.04.11 – 24.04.11

25.04.11 -13.05.11

14.05.11 – 24.07.11





Israk Mikraj : Suatu Pengajaran dan Tauladan



“Maha Suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil-Haraam (di Mekah) ke Masjidil-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang mentadbir sekalian alam serta selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhamamad SAW yang membawa Syiar Islam kepada kita semua. Bulan rejab telah berlalu dan sekarang bulan Syaaban - Ramadhan akan menyusul. Dalam bulan Rejab ini, terdapat suatu peristiwa yang yang dinamakan Israk Mikraj di mana terdapat berbagai peristiwa di dalamnya yang mengandungi banyak pengajaran buat kita yang bergelar Islam. Israk Mikraj adalah satu perjalanan kilat Nabi Muhammad SAW pada malam hari atas kudrat dan iradat Allah dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa. Baginda kemudian naik ke langit sampai ke Sidratil Muntaha, bahkan ke Mustawa dan sampai di bawah Arasy Allah (suatu tempat di mana alam ini diatur) dengan menembusi tujuh lapis langit, lalu kembali semula ke Makkah pada malam yang sama . Sama-sama kita ikutilah kisah perjalanan baginda ini .

Pada Suatu malam sedang Baginda Rasulullah SAW sedang beristirehat . Baginda didatangi oleh dua malaikat iaitu Malaikat Jibrail & Mikail . Kemudian Baginda Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S. A. W. dicuci dengan air zam zam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A. S. menerima wahyu daripada Allah;
iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A. S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya adalah seperti di bawah :

a ) Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

b ) Seterusnya baginda melalui tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetap teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

c ) Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

d ) Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

e ) Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

f ) Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

g ) Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

h ) Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

i ) Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

j ) Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

k ) Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

L ) Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

M )Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

2. Rasulullah S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):
Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah) untuk ke tjuh pintu langit iaitu : -

A . Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

B. Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.

C. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S. iii. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.

D. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

E. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

F. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S. bersabda, "Engkau akan berjumpa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH". Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lah ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa! lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

G. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

H. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

I. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S. W. T : Ya Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S. W. T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Berikut ialah beberapa dialog antara Baginda Rasulullah & Allah S.W.T

Rasulullah SAW : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Daud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S. W. T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapapun sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

4. Selesai munajat, Rasulullah S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S. kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayu kepada Allah S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan ganjaran sebanyak 50 waktu juga.

5. Selepas Mikraj

Rasulullah S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Inilah yang dikatakan bukti kekuasaan dan Mikjizat yang dianugerahkan oleh Allah S.W.T kepada Baginda Nabi Muhammad S.A.W.

Sunday, July 11, 2010

Transkrip Akademik Boleh Diambil Mulai Hari Ini.

Assalamualaikum..

Terlebih dahulu saya mengucapkan tahniah kepada semua pelajar senior yang telah berjaya menamatkan praktikum masing-masing. Untuk pengetahuan semua, mulai hari ini bersamaan 12 hb Julai 2010 pelajar yang telah habis praktikum pada bulan Mei lepas boleh mendapatkan Transkrip Akademik masing-masing di Pejabat Hal Ehwal Akademik (Unit Pengijazahan). Proses pengambil transkrip akademik ini boleh dilakukan bermula dari tarikh 12 Julai 2010 dan tiada tempoh tarikh tutup untuk pengambilan transkrip akademik anda.

Menurut maklumat yang diperolehi melalui bahagian akademik, transkrip akademik ini boleh diambil sendiri oleh pelajar atau boleh juga mewakilkan kepada orang lain. Jika tidak dapat dapat berbuat demikian, anda boleh mengambil transkrip tersebut semasa majlis istiadat konvokesyen pada bulan Oktober nanti.

Friday, July 9, 2010

Selamat Kembali Ke Bumi UPSI

Syukur kepada Allah SWT kerana masih lagi memberi ruang dan peluang kepada kita semua untuk meneruskan pengajian bagi semester 1 sesi 2010/2011. Kepada yang berada di semester lapan,selamat menjalani praktikal saya ucapkan. Jadilah guru yang baik serta gunakanlah sebaik mungkin ilmu yang diperolehi semasa 3 tahun 6 bulan anda berada di bumi UPSI.

Di kesempatan ini, saya mengucapkan selamat kembali ke bumi UPSI kepada semua setelah dua bulan bercuti. Selamat menjalani semester 1 sesi 2010/2010 yang akan bermula pada 12 Julai 2010 iaitu pada hari Isnin depan. Bersempena semester baru ini, diharapkan kita semua mempunyai azam yang baru untuk terus cemerlang daripada semester sebelum ini.

Dalam pada itu, saya selaku Exco Akademik dan Kerjaya MPP UPSI mengucapkan tahniah kepada mereka yang memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan akhir semester lepas dan teruskan usaha. Kepada mereka yang kurang cemerlang jangan berasa 'down' dan berputus asa dengan result yang diperolehi. Yakinlah kita semua adalah insan yang cemerlang dan tanamkan tekad di awal-awal semester di samping perancangan yang baik untuk terus maju pada semester ini. Sekalung tahniah juga diucapkan kepada pelajar-pelajar baru ambilan julai 2010/2011 kerana berjaya meneruskan pengajian di UPSI.

Kepada semua siswa-siswi UPSI, jika ada masalah berkaitan akademik dan sebagainya bolehlah berjumpa dengan saya serta barisan MPP yang lain di pejabat MPP, Bitara Siswa. Anda juga boleh melawat blog upsikini.blogspot.com untuk mendapatkan maklumat-maklumat yang terkini. Selamat maju jaya diucapkan.

Sunday, June 27, 2010

Gerakan Zionis Perlu Diperangi

PADA 27 Disember 2008, ketika tirai Maal Hijrah 1430 H baru terbuka dan ketika umat Islam menyambutnya dengan sinar dan harapan baru, dunia dikejutkan dengan serangan ganas tanpa perikemanusiaan yang telah dilakukan oleh Rejim Zionis Israel terhadap penduduk Gaza. Ramai saudara kita yang gugur di medan perjuangan.

Dua tahun kemudian, rejim ganas ini bertindak semakin liar. Kali ini, aktivis keamanan antarabangsa pula menjadi senarai terbaru dalam senarai keganasan mereka.

Seramai 19 orang sukarelawan kemanusiaan terbunuh dan mujurlah wakil dari Malaysia terselamat. Rakyat Malaysia juga berpeluang untuk mendengar serta melihat video keganasan terbaru oleh puak-puak binatang bertopengkan syaitan ini.

Di Gaza pula, rakyat Palestin tidak pernah aman. Tentera yahudi terus-terusan menggunakan segala kecanggihan dan alat kelengkapan perang untuk mengganyang wilayah miskin berkepadatan tinggi itu. Serangan dilakukan tanpa henti siang dan malam.

Begitu juga tanpa memilih sasaran sebaliknya secara rambang, dihalakan segala bentuk peluru yang terkini dan termoden ke sekolah, masjid, pasar, rumah kediaman termasuk juga hospital dengan dakwaan dan tuduhan bahawa ia digunakan oleh Hamas untuk menyimpan peluru.

Ini dasar mereka yang berkonsep matlamat menghalalkan cara tanpa mengendahkan seruan dan kecaman antarabangsa termasuk Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Pertubuhan Negara Berkecuali (NAM), Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) dan lain-lain.

Tambah memilukan, sikap talam dua muka kuasa besar dunia yang membatalkan setiap usul untuk mengecam Israel. Kuasa veto yang dimiliki digunakan sepenuhnya untuk melindungi dan mengiakan segala tindak-tanduk rejim Zionis yang zalim itu.

Serangan sengit tanpa henti-henti telah mengakibatkan ribuan jiwa terbunuh. Semoga Allah SWT mengurniakan mereka syahid. Mereka yang tercedera angkanya melebihi lapan ribu jiwa. Kalau ini masih lagi berlangsung tanpa ada sebarang usaha untuk menyekat tindakan kebinatangan serta kezalimannya maka ia akan menjadi sejarah yang paling pahit, kejam dan zalim pada kurun ini, melebihi apa yang berlaku di Sabra dan Syatila1.

Segala tindakan biadab rejim Zionis ini tidak menghairankan lagi kerana sudah sedia tercatat dalam sejarah bahawa kezaliman mereka ini memang tiada tolok bandingnya. Siri-siri kezaliman itu pula bukan hanya membabitkan kabilah dan bangsa lain tetapi lebih parah lagi, nabi-nabi mereka sendiri sanggup mereka bunuh.

Mereka juga bertanggungjawab menyemarakkan api permusuhan di kalangan manusia seperti mana yang terjadi di Madinah al-Munawwarah, tetapi dapat dipadamkan oleh Rasulullah SAW .

Dalam buku Mughalatat al-Yahud, ada disebut bahawa orang Yahudi menganggap diri mereka bangsa pilihan Allah, anak-anak dan kekasih-Nya. Di samping itu, mereka menganggap semua manusia lain sebagai binatang dan tunggangan untuk mereka serta menamakan diri mereka sebagai goyim iaitu perkataan Hebrew yang bermaksud puak atau kaum.

Antara dakwaan mereka ialah rakyat Israel merupakan bangsa pilihan dan bumi Kan'an ialah milik mereka tanpa boleh dipertikaikan. Merekalah semulia-mulia makhluk dan bangsa yang suci. Allah tidak memilih Nabi-Nabi dan orang soleh kecuali daripada kalangan mereka. Walau bagaimanapun, kita mesti ingat bahawa Allah telah menjanjikan kemenangan kepada umat Islam pada suatu hari nanti. Janji-janji ini mesti sentiasa tertanam dalam diri kita supaya semangat jihad akan terus subur tanpa ada satu saatpun rasa putus asa. Janji Allah SWT ini terdapat dalam kitab Al-Quran yang Agung.

“Maka, Kami lakukan terhadap mereka beberapa tindakan (melaknat dan mengutuk mereka) disebabkan mereka melanggar perjanjian itu dan karena kekafiran mereka terhadap keterangan-keterangan Allah, serta mereka membunuh nabi-nabi tanpa alasan yang benar” (QS.An Nisaa’ 155)

“…lalu ditimpakanlah kepada mereka (kaum Yahudi) nista dan kehinaan, serta mereka mendapatkan kemurkaan dari Allah. Hal itu terjadi karena mereka selalu mengingkari ayat-ayat Allah dan membunuh nabi-nabi tanpa alasan yang benar…” (QS. Al Baqarah 61).

Maksud ayat al-quran di atas menggambarkan bahawa kemenangan pasti dikecapi oleh umat Islam walaupun mereka begitu bernafsu untuk memperhambakan seluruh umat agar tunduk dan patuh kepada agenda mereka. Bahasa yang paling sesuai digunakan untuk mereka adalah perang dan jihad seperti mana yang diusulkan para ulama dan juga pemimpin Islam seperti mana kaedah disebut "Pedang hendaklah diselesaikan dengan pedang."

Ini kerana makin dilarang, dikeji dan dicerca semakin menjadi-jadi tindakan kekejamannya. Semoga umat Islam bangkit begitu juga masyarakat dunia, bagi menyekat kezaliman Israel di muka bumi ini.

Semoga buku-buku yang terdapat di pasaran seperti Air Mata Gaza, Gaza Berdarah Lagi akan memberikan kita keinsafan serta menjadikan kita kasih kepada bumi Palestin dan warganya di samping semangat ukhuwah Islamiah. Menjadi harapan kita semua agar umat Islam sentiasa mendapat pemeliharaan Allah SWT dan Baitulmaqdis menjadi milik umat Islam kembali. Amin.