I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, February 20, 2011

AUKU akan Melahirkan Pemimpin yang Lesu dan Punah

Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT yang masih lagi memberi nafas kehidupan dalam Iman dan Islam kepada saya. Sesungguhnya tidak ternilai nikmat Allah ini jika dibandingkan dengan amal yang dilakukan oleh diri yang kerdil ini. Namun, kesemua ini adalah kehendak-NYA untuk memberi hidayah kepada sesiapa yang Dia inginkan. Apapun, sama-sama kita ungkapkan lafazkn kesyukuran kepada Allah yang Maha ESA..

Setelah sekian lama tidak mencoretkan sesuatu di dalam blog ini, terasa terpanggil pada hari ini untuk berkongsi idea dan pandangan dengan semua sahabat di luar sana. Jika dilihat pada waktu ini, di setiap IPTA/IPTS sedang hangat dengan Pilihan Raya Kampus dalam pemilihan pemimpin di setiap kampus. Di UPSI juga tidak terkecuali yang mencetuskan pelbagai kontroversi terutamanya yang dimainkan oleh golongan yang tidak tahu akan halal haram dalam agama. Pelbagai tuduhan fitnah telah dilemparkan kepada calon yang dikatakan sebagai PRO-MAHASISWA. Semua tuduhan adalah disebabkan ada sesetengah pihak yang takut akan kebangkitan Mahasiswa terutamanya dalam memegang tampuk kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar. Namun, semua tuduhan ini merupakan perkara biasa yang terjadi dalam pemilihan MPP kampus mahupun dalam Pilihan Raya di luar kampus.

Walau apapun, amalan ini tidak seharusnya berlaku dalam kalangan Mahasiswa terutama di UPSI yang mengeluarkan produk bakal-bakal pendidik. Hal ini kerana, mahasiswa merupakan golongan yang cerdik pandai dan tahu akan perkara yang boleh dan perkara yang tidak boleh dilakukan. Sepatutnya, golongan yang membuat fitnah ini yang dikenakan AUKU oleh kerajaan bukannya kepada golongan yang aktif terlibat dalam politik di kampus. Kerana perbuatan fitnah ini merupakan perkara yang sangat ditegah dalam Islam malah boleh membawa kehancuran dalam sesebuah negara dan masyarakat. Oleh itu, AUKU yang ada sekarang ini sepatutnya menghukum pelajar yang membuat khianat bukan menghukum pelajar yang berpotensi untuk meneraju tampuk pemerintahan negara. Laungan modal insan yang diwar-warkan oleh kerajaan bermalamatkan apa sebenarnya? Jika tidak ingin melahirkan generasi yang boleh mentadbir negara pada masa hadapan. Jika AUKU ini terus-menerus mencekik minda pelajar untuk bersuara pasti pemimpin negara akan datang akan lebih teruk daripada yang ada sekarang.

Oleh yang demikian, apa yang dilihat sekarang Mahasiswa merupakan tonggak generasi negara. Jika kerajaan tidak meminda AUKU maka kebangkitan Mahasiswa pasti akan berlaku untuk menggulingkan kerajaan yang ada sekarang. Oleh itu, pada pandangan saya jalan terbaik bagi mengelakkan kejadian ini berlaku ialah Bebaskan Mahasiswa daripada cengkaman AUKU.

No comments:

Post a Comment