I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, June 19, 2010

Kejayaan Dunia Membajai Kejayaan Akhirat

Alhamdulillah,syukur kepada Ilahi kerana masih memberi kesempatan dan peluang kepada kita berada di muka bumi-Nya ini. Apabila bercakap mengenai kecemerlangan, setiap orang pasti ingin mencapainya. Namun apakah cukup kita berjaya di dunia yang sementara ini. Semestinya tidak bagi kita yang beragama Islam. Sesungguhnya kita percaya kejayaan di Akhirat adalah hakiki dan di dunia adalah sementara. Namun, untuk berjaya di akhirat kita juga perlu seimbangkan antara dunia dan akhirat.

Jadi, kedua-dua kecemerlangan ini saling berhubung antara satu sama lain dan tidak sesekali terpisah. Hubungan yaang terjalin merupakan dalam bentuk kesepaduan antara satu sama lain. Islam sesekali tidak mengajar kita untuk meminggirkan kecemerlangan duniawi demi mencapai kecemerlangan akhirat begitulah sebaliknya.

Dalam kisah ini, boleh dikatakan bahawa kecemerlangan dunia ialah bayangan kecemerlangan akhirat. Ini adalah kerana mereka yang berjaya mencapai kecemerlangan di dunia sahaja dikira layak untuk mendapat kejayaan di akhirat. Dalilnya dapat kita lihat dalam maksud ayat Al-Quran di bawah

Maksudnya : "Dunia ialah ladang tanam-tanaman untuk akhirat."

Berdasarkan maksud di atas, ini menunjukkan bahawa "tanaman" umat Islam di dunia ini mestilah subur, lebat, dan sihat supaya buahnya yang lebat dan manuis rasanya boleh dipetik atau dituai di akhirat kelak.

Bak kata pepatah, berenang-renang ke hulu, berakit-rakit ke tepian. bertanam-tanaman dulu barulah merasa buahnya kemudian. Tapi jika tanaman tak dibaja mana mungkin untuk dapatkan hasil yang baik lagi bermanfaat. Tingkatkan amal dan iman selagi nyawa dikandung badan. Ingatlah bahawa kita adalah hamba dan seharusnya kita sedar akan tangungjawab yang sebenar. Mengapa diutuskan kita di atas muka bumi ini? Apakah sudah cukup amalan kita untk menempah Syurga Allah? Sudah bersediakah kita untuk menemui mati dan yang sewaktu dengannya?sama-sama kita fikirkan...

No comments:

Post a Comment